I’m addicted

knitting

Mens folk har strikket VM-gensere, skappelgensere (og -jakker!)  osv. rundt her i landet har jeg strikket sokker. Følte meg veldig huslig som strikket sokker til min kjære Irish nylig :-D, men de ble veldig bra, og garnet er helt nydelig! («STERK» med alpakka- og merinoull).

Med sokkestrikkingen føler jeg dessuten at jeg har tatt opp en arv. Min kjære mormor var nemlig den O Store sokkeprodusent for fjern og nær. Hun hadde alltid et prosjekt på gang, og tok gjerne imot bestillinger fra oss.
(Regnbuesokkene var legendariske :-D)
Døtrene hennes tok opp arven, og nå har jeg endelig satt meg fore å lære dette jeg også.

For sokker for man jo aldri nok av egentlig. En glimrende gave er det også. Om det er her hjemme eller når vi ruller rundt i verden. Jeg tror også strikkingen kan være en fin døråpner i møte med nye bekjentskaper ute på tur akkurat som gitarene vi har hatt med har vært det.

Da jeg hørte på et intervju av trendanalytiker Li Edelkoort for kort tid siden påpekte hun forresten at det oppleves en økende interesse for det håndlagede rundt omkring, ikke bare her i Norge.
Så kanskje vi nå kommer til et metningspunkt på det masseproduserte og vil ha noe eget og genuint… Jeg jubler hvertfall! Det er også noe med det å holde gamle teknikker vedlike, og ikke la dem gå i glemmeboken.

Jeg strikker. Og strikker… Jeg har mer STERK-garn liggende, så det blir et sokkepar til meg selv også. I tillegg strikker jeg nå på et tøffel-sokkepar. Veldig spennende!
Og pinnene? De er i tre. Trepinner er virkelig noe helt annet enn metallpinner! Presset på fingrene føles mykere når man bruker tre, og jeg tviler på at jeg vil bruke metall igjen.

Inspirasjon og ideer?

Legg igjen en kommentar

