Salame al cioccolato

Nylig var jeg i Roma, og jeg kan love at skal jeg ned dit igjen, skal jeg på Ai Tre Scalini i Monti. En deilig vinbar, men ikke bare drakk jeg en god Amarone der. De hadde denne syndig gode desserten også. Noen mener den er av Siciliansk opprinnelse – jeg vet ikke, men den var så god at jeg måtte prøve den da jeg kom hjem igjen. Jeg fant en grei oppskrift på nettet som jeg tror jeg skal modifisere litt. Uansett – her er en start:

Salame Al Cioccolato

250g kjeks (jeg brukte Mariekjeks, men ser også at noen bruker Digestive)
100g sukker
100g smør
100g kakaopulver
2 egg

Knus kjeksen i småbiter.
Skill eggehviten og plommen og pisk eggehviten stiv. Bland kjeks, sukker og eggeplomme.
Vend deretter den stivpiskede hviten i blandingen.
Smelt smør, og bland inn kakaopulveret.
La dette avkjøles litt før du blander det med det kjeksmiksen.

Legg alt på et stykke aluminiumsfolie og forme det til en pølse. Ha i fryseren i min. 2 timer.
Ta ut pølsa og la den tine litt. Jeg pleier å rulle den i litt melis før servering.
Skjær forsiktig skiver som du legger på en tallerken. Serveres med vaniljeis til.

Buono Appetito!

Legg igjen en kommentar

