Oh, the human race…

Sist Joe og jeg reiste til Australia, mellomlandet vi i Brunei og hadde en lengre transit der. Siden vi skulle ut av flyplassen måtte vi fylle ut et visumskjema, og et av punktene vi skulle fylle ut der var ”Race”. Jeg synes det er irriterende nok å fylle inn ”Religion”. Om jeg er  grønn, sort eller hvit, om jeg er muslim, hinduist eller ateist bør ikke ha noe å si. De får passnummeret – det bør holde. Vi lot det hele stå tomt. Tenkte de fikk heller påpeke det. Noe de ikke gjorde.

I høst hadde Irish et ærend på sykehuset i England og måtte fylle ut et skjema i forkant. Jeg satt og måpte da jeg fikk se hva han måtte fylle ut. Jeg kan skjønne at ulike menneskegrupper kan være disponible for forskjellige ting (om det er derfor de spør), men jeg synes dette var i overkant…pirkete…

Hva synes du?

Legg igjen en kommentar

