Jeg, en font geek

Jeg satt på et fontseminar. Om skrifttyper som blant annet Helvetica, Zapfino Linotype, Akzidenz Grotesk, bruken av dem, rettighetene og så videre… Himlet litt lattermildt med øynene da foredragsholderen fortalte om påskeferien som ble ødelagt av at påskekrimmen han hadde kjøpt med seg var så full av fontfeil at han ville kaste bort hele boka.
Hver gang jeg kikker ned på armen min nå må jeg innrømme at jeg kanskje ikke er bedre selv.

I flere år har jeg hatt lyst på en tatovering nummer to, og motivet og plassering har variert noe. Innenfor temaer som betyr noe for meg selvfølgelig, men særlig det siste jeg vurderte, innså jeg var noe som veldig mange går rundt med. Jeg vet ikke hva som fikk meg til å ende opp med de tre bokstavene
O N E, det må være tiden kanskje. I tillegg til at det bor en liten hippiesjel i meg.

ONE world, ONE love…we are all ONE.

(Nei, det refereres hverken til U2, Metallica eller Alannis Morrisette som alle har en låt som heter ”One”)

Men så kom spørsmålet. Hvilken font skulle jeg bruke til dette? Som grafisk designer er jeg innom ganske mange fonter i løpet av en dag. Særlig i den jobben jeg har nå. Jeg har fått overdose på enkelte skrifttyper som jeg ser går igjen overalt. På cd-cover, butikkvinduer, annonser, i blader…

Det måtte bli en som jeg ikke ville risikere å bli lei, og den måtte være ren. Enkle fonter som Arial eller Helvetica ble litt for rene syntes jeg og jeg roter stadig borti disse på jobb. Så jeg endte dermed på det vi kaller en typewriter font. Som de gamle skrivemaskinene.

Fornøyd! Og herved erklert en font geek.

Legg igjen en kommentar

