Here we are in the jungle of…2012

– Det må smelle snart, sier hun og drikker en slurk av teen. Hun skulle bare kjøpe en bok av meg. Gi meg pengene og så skulle våre veier skilles igjen. Men hun ga meg en klem, en kjærlighet på pinne og satte seg ned med en kopp te. Koselig!
Hun ser alvorlig på meg og jeg kjenner igjen alle ordene. Jeg hadde hørt dem fra mange forskjellige mennesker nå.
– Datteren min er så stressa! Alt skal være så…perfekt hele tiden. Og alt forbruket…! Jeg kikker ned på avisen ved siden av meg. Den har ikke så mye positivt å si den heller.
Hadde det vært en av mine alternative venninner som satt foran meg nå hadde samtalen peiset inn på Mayakalender, profetier, endetidsspekulasjoner og tanker om høyere bevissthet. Det må smelle snart.

Mange mener at mye tyder på at noe vil skje. Mayakalenderen sier det, bibelen sier det, Nostradamus sier det osv osv. Men hva? Et mer interessant spørsmål: hva er det man VIL skal skje? Ønsker man å løftes til en høyere bevissthet og leve som glade lys i en evighet, eller vil man dø i et ragnarok forårsaket av polskifter og eksplosjoner fra sola? Vil man fortsette livet akkurat som før eller ønsker man besøk utenfra (om de besøkende i så fall vil ha gode eller onde intensjoner er jo også en diskusjon).

Jeg synes det siste er interessant. Og med det tenker jeg tilbake på noe jeg leste om den islandske artisten Bjørk for mange år siden. Når hun var liten og foreldrene hennes kranglet, ønsket hun så gjerne at David Attenborough ville sette seg på åskammen bak huset og forklare hva som egentlig skjedde.

Kanskje det er det jeg tenker om 2012… At det skal komme en høy, blå Avatar-versjon av  Attenborough som setter seg ned og engasjert forklarer hvorfor vi oppfører oss som vi gjør. Mot hverandre, mot dyrene, mot jorden… Alt vi tror på, alle handlingene vi gjør.

Og jeg håper han tar meg med hjem til Pandora etterpå 🙂


Fra Palenque i Mexico.

Legg igjen en kommentar

